Zeměpis je předmět studující krajinnou sféru /geografické prostředí/ jako soubor přírodního prostředí a lidské společnosti. Zabývá se vzájemnými interakcemi /vztahy/ přírodních, společenských a technických jevů a procesů na Zemi v reálném čase.
Je nezastupitelný v objasňování vazeb mezi přírodou a lidskou společností. Je nedílnou součástí Standardu vzdělání v základním a středním školství.
Předmět zeměpis je vyučován jako samostatný předmět 2 hodiny týdně v primě, sekundě, tercii, kvartě, kvintě, sextě, septimě a na čtyřletém gymnáziu – v l., 2. a 3. ročníku. Zeměpis je volitelným maturitním předmětem a příprava na maturitu probíhá formou zeměpisných seminářů pro 3. ročník + septimu a pro 4. ročník + oktávu. Ve 4. ročníku a oktávě je 4 hodinová dotace.
Na nižším stupni učíme zeměpis, na vyšším stupni – geografii /zeměpis=geografie a naopak/.
Klademe důraz především na všeobecnou zeměpisnou orientaci v dnešním dynamicky se rozvíjejícím světě. Specifikem zeměpisu je jeho regionální přístup k řešeným problémům, kdy zeměpisné poznání je spojeno s konkrétní oblastí.
Chceme dosahovat stále lepších výsledků našich studentů a rozšiřovat jejich geografické myšlení /gramotnost/. I v běžném životě se nám hodí, že známe přírodu, společnost, mapu či místní oblast tak, jak to žádná věda či předmět nedokáže vysvětlit - jako geografie.
Snažíme se, aby většina hodin probíhala v mateřské učebně zeměpisu-geografie – druhé patro č. 48.
Co je v učebně:
• PC s připojením na internet, DVD mechanika
• Dataprojektor
• Interaktivní tabule SmartBoard
• Elán vyučujících a vnímavost jejich žáků
Hlavní formou výuky je prezentace, práce s pracovními listy, samostatná práce s mapou. Postupně bychom chtěli celý tématický plán gymnázia zpracovat v prezentačním programu MS Power Point, Smart Notebook. Kromě prezentací využíváme další formy výuky – interaktivní tabule, film, video, referáty studentů, práce s textem – odborné časopisy Dnešní svět, Geografické rozhledy, Koktejl...
Výuka geografie – zeměpisu klade velké nároky na aktualizaci učiva – dnešní svět se rychle mění. Učebnice a atlas stárnou v zeměpise rychleji než v jiných předmětech. V hodinách využíváme internet a to jak ze strany učitele, tak ze strany studentů.
Na nižším gymnáziu užíváme elektronické učebnice nakladatelství Fraus a nakladatelství Nová škola., včetně tištěných pracovních sešitů k těmto učebnicím. Žáci vyšších ročníků si učebnice pořizují na vlastní náklady, stejně tak si pořizují na vlastní náklady zeměpisné atlasy – Školní atlas světa a Školní atlas Česka.
Škola zakoupila elektronickou verzi Školního atlasu Dnešního světa, Školního Atlasu Dnešního Česka – vydané nakladatelstvím Terra a přístup do online knihovny Dnešního světa.
V elektronických učebnicích vidíme budoucnost, neboť jsou pravidelně aktualizované a obohacené o zajímavé snímky, které souvisí s danou tématikou., tvoří funkční celek s pracovními sešity.
Nakladatelství Kartografie Praha, Nakladatelství Terra, Praha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poznámka: některé atlasy prodávané jako „školní“ se pro výuku moc nehodí. Nakupujte jen ty, které uvádíme, a vždy poslední vydání
Probíhá standardním způsobem v souladu s klasifikačním řádem školy a podklady tvoří:
- ústní zkoušení – hlavně z vlastní iniciativy /současně provádíme sebehodnocení/
- písemné testy – stupnice viz tabulka
- samostatná práce studentů – referáty, mapy, prezentace
- úspěšnost ve školních zeměpisných soutěžích – olympiády, Eurorebus
- hodnocení aktivity a přístupu jednotlivých studentů k zeměpisu - geografii
Stupnice hodnocení nižší studium
Úspěšnost v % | Známka |
85 % a více | výborný |
70 – 84 % | chvalitebný |
55 – 69 % | dobrý |
35 - 54% | dostatečný |
Méně než 35% | nedostatečný |
Stupnice hodnocení vyšší studium
Úspěšnost v % | Známka |
88 % a více | výborný |
75 – 87 % | chvalitebný |
62 – 74 % | dobrý |
46 - 61% | dostatečný |
Méně než 46% | nedostatečný |
– zařazené v tematických plánech vychází z Rámcového vzdělávacího programu upraveného na podmínky naší školy v dokumentu Školní vzdělávací program /=ŠVP/.
Součástí výuky jsou také zeměpisné exkurze, zeměpisné přednášky.
Od února 2018 je při našem gymnáziu zřízeno Centrum Akademie souvislostí zaměřené na přírodovědné předměty a mezipředmětové vztahy v rámci těchto předmětů. Garantem je společnost Terra – klub pod vedením Mgr. Daniela Kozáka. Smyslem je dobrovolná spolupráce vyučujících přírodovědných předmětů na základních školách a na našem gymnáziu. Zatím se tato aktivita jeví jako velmi přínosná.
Školní – profilová
• 25 témat
• 15 minutová příprava s atlasy, 15 minutová ústní zkouška
Vlastní profilová maturitní zkouška se skládá z 25 témat /otázek/ a je ústní. Každé maturitní téma se pak skládá z následujících částí: vlastní maturitní otázky s osnovou, odborný text, schéma, obrázek, graf nebo tabulka – jejich analýzy a z orientace na mapě a pojmů /10/.
Povolené pomůcky při profilové maturitě:
1. Školní atlas světa, Kartografie, Praha
2. Školní atlas České republiky, Kartografie Praha
Naši studenti se pravidelně zúčastňují zeměpisných olympiád. Ve školním. r. 2016/2017 se probojoval student Matěj Sulík v kategorii C do celorepublikového kola.
Jinak již více než 20 let se zúčastňujeme zeměpisné soutěže Eurorebus, kde v různých kategoriích školních tříd, ale i jednotlivců postupují naši studenti každoročně až do celostátního kola.